Hmm...
Spikningen är annat från motorknack.
Samma symptom men har olika ursprung.
Glödtändning innan tändtillfället kan va orsakat av för varmt stift. Glödande elektrod på stift, kan ge denna knackning med, har varit med om det vid ett par tillfälle o då är det bara o byta typ av tändstift. Inget annat funkar.
Man avhjälper dessa på olika sätt med... Det är två symptom olika från varandra.
Knackning kan avhjälpas så som de beskrivit, men det hjälper inte då det är spikning.
Hade stora bekymmer med en Fiat Uno Turbo som kom in på Bosch när jag jobbade där. Denna hade forit runt på en massa verkstäder o hos specialister hit o dit tills den kom dit eftersom det var Bosch bränsle o tänd styrnings system. Otaliga timmars tester o felsökning, många tim. prokörning o till sist visade det sig att squish volymen var sänkt för att få lite högre komp av en verkstad som skulle hotta upp den lite i effect.
Efter att detta konstaterats o avhjälp med lite tjockare topplocks packning än normalt o ny optimering av systemen gick den som den skulle med laddtryck på 0.9. den gick upp längre, men sattes där. Vid test upp äver 1,8...
Avsevärt högre än det var tänkt.
Med lite bättre oktan kan kompressions trycket ökas utan självantändning.
Oktan talet är en klassning baserat på hur hög ångpunkt i förhållande till flampunkt o i vilket tryck det är självantändande i.
Detta är dock den enda fördelen....
Here you go Stig.
Knock your self out!
